نتایج پست ها برای عبارت :

إن هذا القرآن یهدی للتی هی أقوم شعیشع

مفهوم زیبایی
از امام زین العابدین علیه السلام سؤال شد: ما بال المتهجدین باللیل من أحسن النّاس وجها؟» چرا شب زنده داران از همه مردم خوش سیماترند؟ فرمود: لأنّهم خلو باللّه فکساهم اللّه من نوره» چون با خداوند خلوت می کنند، خدا نیز جامه ای از نور خویش بر آنان می پوشاند
در قرآن کریم و احادیث، از مفهوم زیبا و زیبایی»، به حُسن» و جمال و جمیل» تعبیر شده است؛ و حُسن»، یعنی، زیبائى و نیکوئى و یا هر چیزی که شادی آور و خوش آیند باشد.[داور پناه، ابو
[مقدمة المؤلف‌] (2)
1‌-‌ باب‌ ‌فی‌ فضل‌ العالم‌ و المتعلم‌ (8)
2‌-‌ باب‌ ‌فی‌ فضل‌ القرآن‌ (13)
3‌-‌ باب‌ ‌فی‌ الثقلین‌ (19)
4‌-‌ باب‌ ‌فی‌ ‌أن‌ ‌ما ‌من‌ شی‌ء یحتاج‌ إلیه‌ العباد1» ‌إلا‌ و ‌هو‌ ‌فی‌ القرآن‌، و ‌فیه‌ تبیان‌ ‌کل‌ شی‌ء (29)
5‌-‌ باب‌ ‌فی‌ ‌أن‌ القرآن‌ ‌لم‌ یجمعه‌ ‌کما‌ أنزل‌ ‌إلا‌ الأئمة (‌علیهم‌ ‌السلام‌)، و عندهم‌ تأویله‌ (32)
6‌-‌ باب‌ ‌فی‌ النهي‌ ‌عن‌ تفسیر القرآن‌ بالرأی‌، و النهي‌ ‌عن‌ الج
[مقدمة المؤلف‌] (2)
1‌-‌ باب‌ ‌فی‌ فضل‌ العالم‌ و المتعلم‌ (8)
2‌-‌ باب‌ ‌فی‌ فضل‌ القرآن‌ (13)
3‌-‌ باب‌ ‌فی‌ الثقلین‌ (19)
4‌-‌ باب‌ ‌فی‌ ‌أن‌ ‌ما ‌من‌ شی‌ء یحتاج‌ إلیه‌ العباد1» ‌إلا‌ و ‌هو‌ ‌فی‌ القرآن‌، و ‌فیه‌ تبیان‌ ‌کل‌ شی‌ء (29)
5‌-‌ باب‌ ‌فی‌ ‌أن‌ القرآن‌ ‌لم‌ یجمعه‌ ‌کما‌ أنزل‌ ‌إلا‌ الأئمة (‌علیهم‌ ‌السلام‌)، و عندهم‌ تأویله‌ (32)
6‌-‌ باب‌ ‌فی‌ النهي‌ ‌عن‌ تفسیر القرآن‌ بالرأی‌، و النهي‌ ‌عن‌ الج
شامل معرفی مختصر چهار تک‌نگاره‌ی موضوعی قرآن کریم در تألیفات اهل سنت است، و برای درس مأخذشناسی تفاسیر قرآن کریم در دانشگاه اراک تولید شده است.
عناوین مورد معرفی: محمود شلتوت (القرآن و القتال، القرآن و المرأة)، عایشه بنت الشاطئ (القرآن و قضایا الانسان)، سید قطب (مشاهد القیامة فی القرآن)
این پاورپوینت قابل ویرایش است.
خرید این پاورپوینت
.
آزمون ارشاد که مهمترین آزمون قرآنی کشور می باشد در بهمن ماه سال 98 در رشته های زیر برگزار خواهد شد:
 
#رشته_های_آزمون_ملی_ارشاد
⭐️ قرآن آموزان عزیز با کمک والدین محترم می توانند با مراجعه به سایت آزمون http://www.quranedu.ir و با مطالعه راهنمای ثبت نام در آزمون ها شرکت نمایند. شرکت در آزمون برای همه مردم قرآن دوست با نام جامعه القرآن واحد برادران همدان» مقدور می باشد.⭐️نکته مهم : به منظور پیگیری نتایج و گواهينامه ها حتما در انتخاب موسسه جامعه القرآن
متن معرفی دکتر عایشه عبدالرحمن بنت الشاطئ»، خلاصه‌ی ترجمه‌ای است از معرفی ایشان در وبگاه المکتبة الشاملة، و متن معرفی کتاب القرآن و قضایا الانسان»، ترجمه‌ای است از توضیحات وبگاه مکتبة نور کتب» در معرفی این کتاب:
عایشه عبدالرحمن بنت الشاطئ
نام ایشان، —عائشة محمد علی عبد الرحمن، معروف به بنت الشاطئ. —متولد مصر (1912-1998م) است.
وی —متفکر، محقق و نویسنده، و استاد زبان عربی دانشگاه عین شمس مصر است و در دانشگاه‌های دیگری نیز به عنوان استاد می
تفسیر فی ظلال القرآن» اثر سید قطب و به زبان عربی است.
رهبر معظّم انقلاب در سال 48 (در سنّ سی سالگی) ترجمه‌ی این اثر را آغاز می‌کنند و شایان ذکر است که مقداری از آن را در زندانهای ستمشاهي انجام می‌دهند.
کتاب حاضر، از ابتدای قرآن کریم تا آیه‌ی 182 سوره‌ی مبارکه‌ی بقره را در بر دارد. معظّمٌ‌له پس از اتمام جلد اوّل ترجمه‌ی کتاب، باخبر میشوند که این کتاب ازسوی مرحوم دکتر احمد آرام، در حال ترجمه است و لذا از ادامه‌ی ترجمه خودداری میکنند.
قلم مترج
امیر المومنین علیه السلام راس و امیر و شریف‌ترین مومنین در قرآن (به روایت اهل سنت عمری)
احمد بن حنبل، ابن ابی حاتم و ابن مردویه از علمای بزرگ اهل سنت عمری روایت کرده‌اند:
حدّثنا إبراهيم بن شریك الكوفیّ قال حدثنا زكریّا بن یحیى الكسائیّ قال حدثنا عیسى، عن علیّ بن بذیمة، عن عكرمة، عن ابن عبّاس، قال: سمعته یقول: لیس من آیة فی القرآن: {یا أیّها الّذین آمنوا}، إلّا وعلیّ رأسها وأمیرها وشریفها، ولقد عاتب اللّه أصحاب محمّد فی القرآن، وما ذكر علیّا
بسم الله الرحمن الرحیم
مناهج التحقیق فی علوم القرآن


ت
عنوان الدرس
الرابط

1
مبادئ مناهج التحقیق

2
الطریقة المتبعة للتحقیق فی علوم القرآن: كیف نستخدم المعجم المفهرس

3
المناهج الموردیة و التوصیفیة و غیرها مع نماذج

4
تغیر الفكر البشری و تطوره و أدلة ثبات القرآن الوحیانی 

5
شبهات حول وحیانیة تمام الآیات القرآنیة و رد أدلة تأثره بامان و المكان و الخرافات!

6
المنهج العقلی فی التفسیر: آلیات و محدودیات و نماذج

7
المنهج النقلی أنواعه و خصوصیاته
بسم الله الرحمن الرحیم
دروس فی كتاب الأخلاق فی القرآن لسماحة الشیخ محمد تقی مصباح الیزدی حفظه الله 


ت
عنوان الدرس
الرابط

1
مقدمة و تعریف بالكتاب

2
المبدأ الموضوعی الأول: الانسان موجود مختار، و اللوازم التربویة له

3
المبدأ الموضوعی الثانی: للانسان غایة نهائیة 

4
الغایة النهائیة فی القرآن: السعادة و الفلاح، السعادة و اللذة ، الفوز و الفلاح

5


6


7


8


9


10
بسم الله الرحمن الرحیم
دروس فی كتاب الأخلاق فی القرآن لسماحة الشیخ محمد تقی مصباح الیزدی حفظه الله 


ت
عنوان الدرس
الرابط

1
مقدمة و تعریف بالكتاب

2
المبدأ الموضوعی الأول: الانسان موجود مختار، و اللوازم التربویة له

3
المبدأ الموضوعی الثانی: للانسان غایة نهائیة 

4
الغایة النهائیة فی القرآن: السعادة و الفلاح، السعادة و اللذة ، الفوز و الفلاح

5
المبدأ الموضوعی الثالث: دور سعی الانسان فی الوصول إلى الغایة

6
إشكالات و ردود

7


8


9


10
بسم الله الرحمن الرحیم
دروس فی كتاب الأخلاق فی القرآن لسماحة الشیخ محمد تقی مصباح الیزدی حفظه الله 


ت
عنوان الدرس
الرابط

1
مقدمة و تعریف بالكتاب

2
المبدأ الموضوعی الأول: الانسان موجود مختار، و اللوازم التربویة له

3
المبدأ الموضوعی الثانی: للانسان غایة نهائیة 

4
الغایة النهائیة فی القرآن: السعادة و الفلاح، السعادة و اللذة ، الفوز و الفلاح

5
المبدأ الموضوعی الثالث: دور سعی الانسان فی الوصول إلى الغایة

6
إشكالات و ردود

7
خصائص المفاهيم ال
بسم الله الرحمن الرحیم
دروس فی كتاب الأخلاق فی القرآن لسماحة الشیخ محمد تقی مصباح الیزدی حفظه الله 


ت
عنوان الدرس
الرابط

1
مقدمة و تعریف بالكتاب

2
المبدأ الموضوعی الأول: الانسان موجود مختار، و اللوازم التربویة له

3
المبدأ الموضوعی الثانی: للانسان غایة نهائیة 

4
الغایة النهائیة فی القرآن: السعادة و الفلاح، السعادة و اللذة ، الفوز و الفلاح

5
المبدأ الموضوعی الثالث: دور سعی الانسان فی الوصول إلى الغایة

6
إشكالات و ردود

7
خصائص المفاهيم ال
فاصله در مجمع البیان و بازشناسی گونه‌های پیوند معنایی آن با آیات


مقاله 1، دوره 8، شماره 31، پاییز 1396، صفحه 9-34  اصل مقاله (846.29 K)

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسنده

علی اصغر ی

استادیار گروه معارف اسلامی، دانشگاه صنعتی شاهرود

چکیده

فاصله پدیده‌ای قرآنی است که نقش مهمی در زیبایی، نظم بخشی و انسجام آیات دارد و لازم است از جهات گوناگون مورد توجه و بررسی قرار گیرد. از جمله منابع مهم برای بررسی این پدیده، تفاسیر است. به دلیل اهمیت تفسیر مجم
بسم الله الرحمن الرحیم
 إِنَّ هَذَا الْقُرْءَانَ یَهْدِى لِلَّتىِ هِىَ أَقْوَمُ وَ یُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِینَ الَّذِینَ یَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لهُمْ أَجْرًا کَبِیرًا (اسراء/9)
ترجمه آیه: قطعاً این قرآن به [آیینى‏] که خود پایدارتر است راه مى‏نماید، و به آن مؤمنانى که کارهاى شایسته مى‏کنند، مژده مى‏دهد که پاداشى بزرگ برایشان خواهد بود.
1. در آیات قبل خداوند از قوم بنی اسرائیل صحبت می کند و بیان می دارد که آنها دو بار فساد کردند و
بسم الله الرحمن الرحیم
دروس فی كتاب الأخلاق فی القرآن لسماحة الشیخ محمد تقی مصباح الیزدی حفظه الله 


ت
عنوان الدرس
الرابط

1
مقدمة و تعریف بالكتاب

2
المبدأ الموضوعی الأول: الانسان موجود مختار، و اللوازم التربویة له

3
المبدأ الموضوعی الثانی: للانسان غایة نهائیة 

4
الغایة النهائیة فی القرآن: السعادة و الفلاح، السعادة و اللذة ، الفوز و الفلاح

5
المبدأ الموضوعی الثالث: دور سعی الانسان فی الوصول إلى الغایة

6
إشكالات و ردود

7
خصائص المفاهيم ال
بسم الله الرحمن الرحیم
دروس فی كتاب الأخلاق فی القرآن لسماحة الشیخ محمد تقی مصباح الیزدی حفظه الله 


ت
عنوان الدرس
الرابط

1
مقدمة و تعریف بالكتاب

2
المبدأ الموضوعی الأول: الانسان موجود مختار، و اللوازم التربویة له

3
المبدأ الموضوعی الثانی: للانسان غایة نهائیة 

4
الغایة النهائیة فی القرآن: السعادة و الفلاح، السعادة و اللذة ، الفوز و الفلاح

5
المبدأ الموضوعی الثالث: دور سعی الانسان فی الوصول إلى الغایة

6
إشكالات و ردود

7
خصائص المفاهيم ال
نام امام حسن، حسین و محسن علیهم السلام در تورات
ابن شهر آشوب مازندرانی رضوان الله علیه عالم بزرگ شیعه می‌نویسد:
أبو بكر الشیرازی فیما نزل من القرآن فی أمیر المؤمنین علیه السلام ، عن مقاتل ، عن عطاء فی قوله تعالى : ولو آتینا موسى الكتاب كان فی التوراة : یا موسى انی اخترتك ووزیرا هو أخوك یعنی هارون ، لأبیك وأمك كما اخترت لمحمد الیا هو اخوه ووزیره ووصیه والخلیفة من بعده طوبى لكما من أخوین وطوبى لهما من أخوین الیا أبو السبطین الحسن والحسین ومحس
بسم الله الرحمن الرحیم
دروس فی كتاب الأخلاق فی القرآن لسماحة الشیخ محمد تقی مصباح الیزدی حفظه الله 


ت
عنوان الدرس
الرابط

1
مقدمة و تعریف بالكتاب

2
المبدأ الموضوعی الأول: الانسان موجود مختار، و اللوازم التربویة له

3
المبدأ الموضوعی الثانی: للانسان غایة نهائیة 

4
الغایة النهائیة فی القرآن: السعادة و الفلاح، السعادة و اللذة ، الفوز و الفلاح

5
المبدأ الموضوعی الثالث: دور سعی الانسان فی الوصول إلى الغایة

6
إشكالات و ردود

7
خصائص المفاهيم ال
بسم الله الرحمن الرحیم
دروس فی كتاب الأخلاق فی القرآن لسماحة الشیخ محمد تقی مصباح الیزدی حفظه الله 


ت
عنوان الدرس
الرابط

1
مقدمة و تعریف بالكتاب

2
المبدأ الموضوعی الأول: الانسان موجود مختار، و اللوازم التربویة له

3
المبدأ الموضوعی الثانی: للانسان غایة نهائیة 

4
الغایة النهائیة فی القرآن: السعادة و الفلاح، السعادة و اللذة ، الفوز و الفلاح

5
المبدأ الموضوعی الثالث: دور سعی الانسان فی الوصول إلى الغایة

6
إشكالات و ردود

7
خصائص المفاهيم ال
بسم الله الرحمن الرحیم
دروس فی كتاب الأخلاق فی القرآن لسماحة الشیخ محمد تقی مصباح الیزدی حفظه الله 


ت
عنوان الدرس
الرابط

1
مقدمة و تعریف بالكتاب

2
المبدأ الموضوعی الأول: الانسان موجود مختار، و اللوازم التربویة له

3


4


5


6


7


8


9


10
بسم الله الرحمن الرحیم
دروس فی كتاب الأخلاق فی القرآن لسماحة الشیخ محمد تقی مصباح الیزدی حفظه الله 


ت
عنوان الدرس
الرابط

1
مقدمة و تعریف بالكتاب

2
المبدأ الموضوعی الأول: الانسان موجود مختار، و اللوازم التربویة له

3
المبدأ الموضوعی الثانی: للانسان غایة نهائیة 

4
الغایة النهائیة فی القرآن: السعادة و الفلاح، السعادة و اللذة ، الفوز و الفلاح

5
المبدأ الموضوعی الثالث: دور سعی الانسان فی الوصول إلى الغایة

6
إشكالات و ردود

7
خصائص المفاهيم ال
بسم الله الرحمن الرحیم
دروس فی كتاب الأخلاق فی القرآن لسماحة الشیخ محمد تقی مصباح الیزدی حفظه الله 


ت
عنوان الدرس
الرابط

1
مقدمة و تعریف بالكتاب

2
المبدأ الموضوعی الأول: الانسان موجود مختار، و اللوازم التربویة له

3
المبدأ الموضوعی الثانی: للانسان غایة نهائیة 

4


5


6


7


8


9


10
بسم الله الرحمن الرحیم
دروس فی كتاب الأخلاق فی القرآن لسماحة الشیخ محمد تقی مصباح الیزدی حفظه الله 


ت
عنوان الدرس
الرابط

1
مقدمة و تعریف بالكتاب

2
المبدأ الموضوعی الأول: الانسان موجود مختار، و اللوازم التربویة له

3
المبدأ الموضوعی الثانی: للانسان غایة نهائیة 

4
الغایة النهائیة فی القرآن: السعادة و الفلاح، السعادة و اللذة ، الفوز و الفلاح

5
المبدأ الموضوعی الثالث: دور سعی الانسان فی الوصول إلى الغایة

6
إشكالات و ردود

7
خصائص المفاهيم ال
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:اِن اکرم العباد الی الله بعد الانبیاء العلماء ثم حملة القرآن یخرجون من الدنیا کما یخرج الانبیاء و یون من قبورهم مع الانبیاء . .همانا گرامی ترین مردم در نزد پروردگار بعد از پیامبران، علماء و سپس حاملان قرآن هستند، آنها خارج می شوند از دنیا همان گونه که انبیاء خارج می شوند و برانگیخته می شوند از قبور همراه انبیاء و می گذرند از صراط با انبیاء و می گیرند ثواب و پاداش انبیاء را پس چه خوب پاداشی است برا
بسم الله الرحمن الرحیم
دروس فی كتاب الأخلاق فی القرآن لسماحة الشیخ محمد تقی مصباح الیزدی حفظه الله 


ت
عنوان الدرس
الرابط

1
مقدمة و تعریف بالكتاب

2
المبدأ الموضوعی الأول: الانسان موجود مختار، و اللوازم التربویة له

3
المبدأ الموضوعی الثانی: للانسان غایة نهائیة 

4
الغایة النهائیة فی القرآن: السعادة و الفلاح، السعادة و اللذة ، الفوز و الفلاح

5
المبدأ الموضوعی الثالث: دور سعی الانسان فی الوصول إلى الغایة

6
إشكالات و ردود

7
خصائص المفاهيم ال
بسم الله الرحمن الرحیم
دروس فی كتاب الأخلاق فی القرآن لسماحة الشیخ محمد تقی مصباح الیزدی حفظه الله 


ت
عنوان الدرس
الرابط

1
مقدمة و تعریف بالكتاب

2
المبدأ الموضوعی الأول: الانسان موجود مختار، و اللوازم التربویة له

3
المبدأ الموضوعی الثانی: للانسان غایة نهائیة 

4
الغایة النهائیة فی القرآن: السعادة و الفلاح، السعادة و اللذة ، الفوز و الفلاح

5
المبدأ الموضوعی الثالث: دور سعی الانسان فی الوصول إلى الغایة

6
إشكالات و ردود

7
خصائص المفاهيم ال
متاسفانه مرورگر شما، قابیلت پخش فایل های صوتی تصویری را در قالب HTML5 دارا نمی باشد. توصیه ما به شما استفاده از مروگرهای رایج و بروزرسانی آن به آخرین نسخه می باشد با این حال ممکن است مرورگرتان توسط پلاگین خود قابلیت پخش این فایل را برای تان فراهم آورد.

دریافت
✅ پای صحبت خدا سوره‌ی مبارکه‌ی الاسراء، آیه‌ی ۹ با صدای ابوالعینین شعيشع ترجمه‌ی محمدمهدی فولادوند ترجمه‌ی گویای رضا هدایت‌فر إنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یَهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَم
بسم الله الرحمن الرحیم
ان هذا القران يهدي للتي هي اقوم و یبشرالمومنین الذین یعملون الصالحات ان لهم اجرا کبیرا (9 اسراء)
 
سرآغاز گفتار نام خداست *** که رحمتگر و مهربان خلق راست
به نام آفریدگاری که انوار کلام و آیات معجزه آسایش ، جان و دل را صفا می بخشد و در پرتو معانی و مضامین قران اقدس و مقدسش ، روح و روان ، تابان و رخشان می گردد.
محفل انس با قرآن ، فرصت ارزشمندی است تامشتاقان و شیفتگان قرآن ، ضمن خودسازی و بهره گیری ازفیض لایتناهي قرآن کریم وآش
#قرآن_و_شفاء
درمان بیماری های روحـی و روانی ، قرآن است.⚠️چنانچه امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند: دَواء دَوائکُم و نَظمُ ما بَینَکُم» ترجمه: شفای هرگونه بیماری های #علمی و #عملی انسان، قرآن مجید است.}
❓خداوند میفرماید: وَ نُنَّزِّلُ مِنَ القرآنِ ماهُوَشِفاءورحمة لِلمؤمنین.
خداوند سبحان فرمود: ماراه درمان رو به مؤمنین نشون میدیم➕نه تنها طبیب میفرستیم،➕نه تنها دارو میفرستیم،✅بلکه #شـــــفـــــــــــاء میفرستیمـــــ
نفرمود: قرآن، دواست
صحیفه سجادیه مشتمل که محققین، اسم آن را اخت القرآن، انجیل اهل بیت و زبور آل محمد نهاده اند. مشتمل بر 54 دعا از آن حضرت است.دعای بیستم مشهور به دعای مکارم الاخلاق و دعای چهل و هفتم مشهور به دعای عرفه از ادعیه مشهور در بین عموم می باشد. این صحیفه در ضمن دعا، معارف اسلام، ت اسلام، اخلاق اسلام، اجتماعیات اسلام، حقانیت شیعه، حقانیت اهل بیت علیه السلام، انتقاد از ظلم و ظالم، سفارش به حق و حقیقت، و بالاخره یک دوره معارف اسلامى را آموزش مى دهد. همچ
شأن نزول سوره  فلق و ناس و نقد آن در ویراست جدید جلد اول تفسیر همگام با وحی:
جمهور مفسران اهل سنت بر اساس روایاتی از عایشه و ابن عباس-با اختلاف در متن روایات-، نزول این سوره را مربوط به سحر پیامبر اکرم توسط لبید‌بن‌أعصم یهودی-یا دختران او و یا مردی از یهود- دانسته‌اند که آن را در چاه بنی‌زریق به نام دروان»-و در برخی نقل ها ذروان» یا ذی أروان» - انداخته بود و موجب بیماری رسول خدا شد، تا این‎که در خواب، دو فرشته بر پیامبر6 حاضر شدند، یکی بالا
برگزاری اولین نشست علمی با همکاری مشترک معاونت پژوهش و واحد علمی-پژوهشی بسیج جوادالائمه (ع)
موضوع: بررسی نسبت روش تفسیر قرآن به قرآن با مسأله ضرب القرآن
ارائه دهنده: طلبه گرامی محمدجواد بالویی
ناقد علمی: حجةالاسلام استاد آقابزرگی
با توجه به افزایش هزینه های جاری و حق احمه کارکنان موسسه، نرخ جدید خدمات
و شهریه دوره های مختلف جامعه القرآن الکریم واحد برادران استان همداندر شعب مختلف از فروردین ماه 1398 به شرح ذیل می باشد:

برای مشاهده جدول شهریه ها به اینجا مراجعه نمایید
ادامه مطلب
 
مفهوم نیروهای انقلابی
 
انقلاب» واژه‌ای عربی از ریشه قلب» به معنای دگرگونی و برگرداندن چیزی از سویی به‌سوی دیگر است (فراهيدی، ۱۴۰۹ ق، ج‏۵، ص ۱۷۱؛ صاحب بن عباد، ۱۴۱۴ ق، ج‏۵، ص ۴۳۵؛ ابن فارس، ۱۴۰۴ ق، ج‏۵، ص ۱۷) لذا انقلاب» در باب انفعال به معنای انصراف و بازگشتن خواهد بود (طریحی، ۱۳۷۵، ج‏۲، ص ۱۴۷) که در برخی آیات مانند إِنَّا إِلی‏ رَبِّنا مُنْقَلِبُونَ»؛ گفتند ما به‌سوی پروردگارمان بازخواهيم گشت (اعراف ۱۲۵) به همین معنای لغوی به‌
صبح شد . دوباره رو به قبله ، پشت به قبله : وضو گرفته ،دست و رو نشسته ، دست و رو شسته، آرایش کرده، دور هم نشستیم. سازمان را روشن کردیم و اندکی برای آلودگی هوا، قدری جهت آبگرفتگی آبادان و تا حدودی برای مناطق سیل زده جنوب و زله زده غرب، متاسف شدیم. و به این حقیقت معترف شدیم که این مردم بیچاره خیری از بودن با ما نبرده اند. اولش به جنگ و ویرانی و محرومیت.آن هم با این همه ثروتی که از این خطه جابجا می کنند و بعدش هم حالا این شرایط ده سال اخیر از ریز گرد
عیدسعیدغدیرخم عیدولایت وامامت برتمام رهپویان راه حق وحقیقت مبارک باد
قال الله تبارک وتعالی فی القرآن الکریم :یاایهاالرسول بلغ ماانزل الیک من ربک وان لم تفعل فمابلغت رسالته والله یعصمک من الناس ان الله لايهدي القوم الکافرین سوره مبارک مائده آیه 67
این آیه مبارکه 3مرتبه برپیامبراکرم نازل شدوتمام زحمات پیامبرمبتنی برتعیین جانشینش دروادی غدیرخم قرارگرفت وآن بزرگواربازیبایی کامل درطول دوساعت خطبه خوانی (خطبه غدیریه) امیرالمومنین علی علیه
*بسم الله الرحمن الرحیم*
امر چیست ؟ 
آن وجهه ملکوتی کل شیء است که مصون از تدریج است: 
انّما أمره اذا اراد شیئاً أن یقول له کن فی یا انّما قولنا لشیءٍ إذا أردناه اَن نقول له کن فی 
پس امر آن جنبهٴ ملکوتی کل شیء است و امام هدایت به امر می‌کند یعنی هدایت امام غیر از هدایت علما و مبلغین است که ارائه طریق باشد. بلکه هدایت به أمر است یعنی نحوهٴ هدایت او روی آن ملکوت کل شیء است که فرمود: 
فسبحان الّذی بیده ملکوت کل شیء  قهراً امامت از شئون دنیا
پرسش: مصداق آیه ولایت
در روایات شیعه و سنی کیست؟
 
پاسخ
مرحوم محدث بحرانی در غایة المرام
24 حدیث از منابع اهل سنت و 19 روایت از منابع و مصادر شیعه نقل کرده است که
مجموعاً 43 حدیث می‌شود، بنابراین روایاتی که پیرامون این آیه وارد شده متواتر
هستند، ‌علاوه بر این علّامه امینی در کتاب بی‌نظیرش الغدیر» از بیست منبع معروف
اهل سنت روایاتی پیرامون آیه شریفه محل بحث، نقل می‌کند، منابع معروفی چون تفسیر
طبری، تفسیر اسباب النزول، تفسیر فخر رازی، تذکرة
158-  و من خطبة له (علیه السلام)> یُنَبِّهُ فیها علی فضل الرسول الأعظم ، و فضل القرآن ، ثم حال دولة بنی أمیة <>النبی و القرآن<أَرْسَلَهُ عَلَی حِینِ فَتْرَةٍ مِنَ الرُّسُلِ وَ طُولِ هَجْعَةٍ مِنَ الْأُمَمِ وَ انْتِقَاضٍ مِنَ الْمُبْرَمِ فَجَاءَهُمْ بِتَصْدِیقِ الَّذِی بَیْنَ یَدَیْهِ وَ النُّورِ الْمُقْتَدَی بِهِ ذَلِکَ الْقُرْآنُ فَاسْتَنْطِقُوهُ وَ لَنْ یَنْطِقَ وَ لَکِنْ أُخْبِرُکُمْ عَنْهُ أَلَا إِنَّ فِیهِ عِلْمَ مَا یَأ
تاریخ قرآن 
✅ تاریخ نگاری علم در اسلام پیشینه زیادی ندارد و اول بار این اصطلاح توسط خاورشناسان و مستشرقین وارد ممالک اسلامی شد بطوری که در حوزه قرآن اولین نگاشت با عنوان تاریخ قرآن توسط خاورشناس آلمانی معروف تئودور نولدکه (Theodor_Noldeke)(1930‌م.) در سال 1860 میلادى تالیف شد و از آن به بعد در این حوزه توسط مسلمانان به عنوان یک رسته مورد بررسی قرار گرفت.✅ تاریخ قرآن، دانش مباحث مربوط به توصیف و تحلیل سرگذشت جمع و تدوین قرآن مجید از آغاز نزول وحى تا سیر
آغاز برنامه با هم خوانی قرآن کریم توسط گروه برادران جامعه القرآن شهرستان نجف آباد
 
سخنرانی حجت الاسلام سیدمحسن ان با موضوع " جایگاه و نقش تربیتی مادران برای یارگیری امام زمان (عج) "
 
مداحی برادر محمد یزدخواستی در همایش شیرخوارگان حسینی ۹۸ شهرستان نجف آباد
 
دکلمه خوانی و قرائت نذرنامه توسط فرزند شهيد مدافع حرم، حسن در همایش شیرخوارگان حسینی ۹۸ شهرستان نجف آباد
 
برای مشاهده دیگر تصاویر به
ادامه مطلب
پی نوشت ها:
قیامت/ 17-18.
نمل/ 92.
مزمل/ 4.
همان/ 20.
قرشی، علی اکبر؛ قاموس قرآن، تهران، دار الکتب الاسلامیه، 1371 ه. ش، ج 5، ص 262.
البته این بدین معنا نیست که این تشخیص مخصوص همان دوره باشد، زیرا ضرورت دارد که در طول تاریخ روشن باشد آن چه بر دست انبیا انجام گرفته از توان بشریت به طور مطلق خارج است و با فعل و اراده ما فوق الطبیعه انجام گرفته واگر فرضا امروزه ثابت گردد که آن چه در آن روزگار انجام گرفته از ابزاری استفاده شده که کاملا طبیعی ولی از دید کارشنا
بسم الله الرحمن الرحیم 
حوارات تربویة
الأسرة: هویتها الحسینیة و أدوارها الاجتماعیة
(الموسم الثانی)
البرنامج فی مجلس عبدالله الرضیع علیه السلام- حلة محیش - محرم 1441هـ


ت
الأسئلة التی تم مناقشتها  
الرابط

1
ما الهدف من حضور مجالس الحسین علیه السلام، ماهي التربیة و من هو المربی؟

2
منشأ أخطاء المربی فی عملیة التربیة: عدم كینونة المربی فی محیط ربوبیة الله، الغفلة عن أن التربیة عملیة مرحلیة تدریجیة طرفینیة مستمرة

3
مامعنى ضرورة أن یكون المربی
 
طبق نظر مفسران شیعه(۱) و سنی(۲) در روز غدیر در اتفاقی عجیب و معجزه ای از پیامبر اکرم (ص) رخ داده است:
در ذیل این آیه نوشته اند: سأل سائل بعذاب واقع. للکافرین لیس له دافع»( سوره معارج، آیات ۱ و ۲) که به آیات عذاب مشهورند.
 
 پس از آنکه پیامبر مسأله ولایت علی (ع) را به مردم اعلام کرد نعمان بن حارث فهری با حالت اعتراض نزد پیامبر آمد و گفت: ما را به توحید و قبول رسالتت و انجام جهاد و حج و روزه و نماز و زکات امر کردی. ما هم قبول کردیم. اما به این مقدار راضی
 


مواقعدلیل المواقع الشیعیة على الانترنت، مقسمة لأبواب مختلفة. 
 
 
 


القرآنالبحث فی القرآن الکریم عند الشیعة والتفاسیر والمقالات والأنشطة
 
 
 


المهدیبحث فی المواقع المخصصة حول الإمام المهدی (عج)
 

علماءالمراجع العظام الأحیاء منهم والأموات، والعلماء الفضلاء فی الحوزة العلمیة


عقائدالمواقع المختصة ببیان وتوضیح عقیدة أهل البیت (ع) والرد على الشبهات
 

فتوىالبحث فی فتاوی المراجع العظام والرسائل العملیة والردود على الاستفتاءات


مرا
صبح شد . دوباره رو به قبله ، پشت به قبله : وضو گرفته ،دست و رو نشسته ، دست و رو شسته، آرایش کرده، دور هم نشستیم. سازمان را روشن کردیم و اندکی برای آلودگی هوا، قدری جهت آبگرفتگی آبادان و تا حدودی برای مناطق سیل زده جنوب و زله زده غرب، متاسف شدیم. و به این حقیقت معترف شدیم که این مردم بیچاره خیری از بودن با ما نبرده اند. اولش به جنگ و ویرانی و محرومیت.آن هم با این همه ثروتی که از این خطه جابجا می کنند و بعدش هم حالا این شرایط ده سال اخیر از ریز گرد
24. سورۀ عبس
شناسة سوره
نام مشهور این سوره "عبس"، از آیة اول گرفته شده است. سوره با نام‌هایی هم‌چون "السفره" به مناسبت آیۀ پانزدهم، "الصاخه" به مناسبت آیه 33، "الاعمی" به مناسبت آیۀ دو، و "ابن امّ مکتوم" به مناسبت شخصی که سبب نزول آیات ابتدایی سوره شد، نام­گذاری شده است. سورة عبس به اتفاق تمام دانشمندان تفسیر و علوم قرآنی مکی است.
تمام جداول مسند و ترکیبیِ ترتیب نزول، سورة عبس را در ردیف بیست ‌و‌ چهارم پس از سورۀ نجم و پیش از سورة قدر دانسته­اند.
ا
[مقدمة المؤلف‌] (1)
فصل‌ ‌فی‌ ذکر جمل‌ ‌لا‌ بد ‌من‌ معرفتها قبل‌ الشروع‌ ‌فی‌ تفسیر القرآن‌ (3)
فصل‌ ‌فی‌ ذکر اسامی‌ القرآن‌، و تسمیة السور و الآیات‌ (17)
1‌-‌ ‌سورة‌ الفاتحة (22)
اسماؤها‌-‌ و سبب‌ تسمیتها بها: (22)
المعنی‌: (22)
[‌سورة‌ الفاتحة (1): آیة 1] (24)
الحجة (24)
الاعراب‌: (25)
اللغة: (26)
اللغة (28)

[‌سورة‌ الفاتحة (1): آیة 2] (30)الاعراب‌ (30)
[‌سورة‌ الفاتحة (1): آیة 3] (33)
[‌سورة‌ الفاتحة (1): آیة 4] (33)
القراءة (33)
اللغة (34)
الاعراب‌ (34)
اللغة: (35)
ال
رفیق تنهایی ها
ایت اللّه طاهری :وقتی ساواک(در زمان طاغوت) مرا دستگیر کرد و با تندی و سخنان رکیک مرا تحت فشار روحی قرار داده بود، تنها چیزی که در آن شرایط مرا تسکین می داد قرآنی بود که همراه داشتم و آن را تلاوت می کردم که اگر قرآن نبود در آن شرایط من دق می کردم.
این همان فرمایش امام سجاد (ع) است که می فرماید:لو مات من بین المشرق و المغرب لما استوحشت بعد أن ی القرآن معی؛اگر آنچه ما بین مشرق و مغرب است از بین برود، تا زمانی که قرآن با من است، هيچ ت
قاری قرآنی که داخل در دوزخ شد!
بخوانیم و عبرت بگیریم
شیخ حسن بن ابی الحسن دیلمی قدس الله روحه الشریف نقل کرده است:
ومنها انّه خرج ذات لیلة من مسجد الكوفة متوجّهاً إلى داره قد مضى هزیع من اللیل ومعه كمیل بن زیاد ـ وكان من خیار شیعته ومحبّیه ـ فوصل فی الطریق إلى باب رجل یتلو القرآن فی ذلك الوقت، ویقرأ قوله تعالى: {أمّن هو قانت آناء اللیل ساجداً وقائماً یحذر الآخرة ویرجو رحمة ربّه قل هل یستوی الذین یعلمون والذین لا یعلمون إنّما یتذكّر اُولوا الأ
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی روستای قوژد ، این
مراسم در روز چهارشنبه دوم مرداد ماه 98 همزمان با نماز مغرب و عشاء تا ساعت 22 برگزار
خواهد شد. حضور در این مراسم برای عموم و نماز گزاران و هيات امنای مساجد و تکایا
و بسیجیان و ایثارگران و جانبازان  آزاد
است و علاقمندان می‌توانند حضور بهم برسانند . همزمان مراسم یادبود دومین سالگرد خادم
القرآن مسجد امام حسن مجتبی (ع) مرحوم و مغفور شادروان حاج محمد علی نخعی برگزارمی
گردد .
ادامه مطلب
خداوند
در قرآن کریم
می‌فرماید: فَاذْکُرُونی‏ أَذْکُرْکُمْ»1 (پس مرا به یاد آرید تا به یادتان بیاورم‏)

ذکر» در
مورد انسان گاهي در مقابل غفلت قرار مى‏گیرد
و غفلت عبارت است از نداشتن علم به علم؛ یعنى اینکه ندانم که میدانم. گاهي هم ذکر در مقابل نسیان استعمال مى‏شود و نسیان عبارت
است از اینکه علم به‌کلی از ذهن زایل شود.2
ولی این دو معنی در مورد خداوند صحیح نیست؛ زیرا غفلت
و نسیان از ساحت خداوند متعال به دور است.

در مورد اینکه مراد از کلام خد
 
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره منابع آزمون دکتری رشته علوم قرآن و حدیث
با مشاوران گروه الومشاوره از تلفن ثابت بدون کد و صفر با شماره زیر تماس بگیرید
9099072958
پاسخگویی از 9 صبح تا 9 شب حتی ایام تعطیل
 
رشته علوم قرآن و حدیث یکی از شاخه های گروه آزمایشی علوم انسانی می باشد که در مقطع دکتری دانشگاه های سراسری و آزاد ارائه می شود و فارغ التحصیلان رشته های مرتبط در صورت علاقه مندی می توانند در آزمون دکتری این رشته شرکت نمایند.
در این مطلب به بررسی م
 
پذیرشِ عمل
دربحث انجام عبادات با موضوعی با عنوانِ قبولیِ عمل روبرو هستیم ، قبولی عمل به این معنا است که عبادتی را که انجام داده ایم از سوی خداوند پذیرفته شود ، این موضوع در برخی از آیات قرآن نیز انعکاس یافته است ، از باب نمونه : هنگامیکه حضرت ابراهيم (ع) به همراه فرزندش اسماعیل (ع) پایه ها و دیوارهای خانه ی خداوند(کعبه) را بالا بردند از خداوند در خواست قبولی عمل خود را کردند (1) و یا هابیل وقابیل برای تقرّب به خداوند هر کدام عملی را انجام دادند
طَیِّبات» به
معنی روزی‌های پاکیزه، در قرآن کریم در دو مورد استعمال شده است:

مورد
اول درجایی که صحبت از حلّیّت و حرمت برخی خوردنی‌ها است و خدا دستور می‌‌دهد تا
از خوردنی‌هایی که در شرع، حلال شده خورده شود:[1]

یا
أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُلُوا مِنْ طَیِّباتِ ما رَزَقْناکُمْ»[2]


 

مورد
دوم هم درجایی که صحبت انفاق از روزی‌هایی است که خداوند به انسان عطا
کرده است. در اینجا طیّبات به معنی هر آن چیزی است که انسان خودش برای بهره‌مند
شدن از
این سوره با نام‌هایی چون کَوْثَر»، إِنَّا اَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَر»، و سُورَةُ النَّحْر» نام‌گذاری شده است. دو نام اول برگرفته از آیة اول سوره و اسم سوم به مناسبت لفظ وَ انحر» در آیه‎ی دوم است.
مشهور بین علما تفسیر و علوم قرآن، مکی بودن این سوره است، ولى در احتمالی ضعیعف مدنى بودن آن ادعا شده است. این احتمال از سوی خفاجی نیز داده ‌شده است که این سوره یک بار در مکه و بار دیگر در مدینه نازل شده باشد،[1] ریشه این ادعاها برگرفته از روایتی م
 
قبل از پرداختن به اصل مطلب، ذکر چند مقدمه، لازم است:
۱ ـ داستان اصحاب کهف، یکی از سه پرسشی بود که یهود به مشرکین یاد دادند تا از رسول اکرم ـ صلی الله علیه و اله ـ بپرسند، تا به این وسیله ادعای نبوت آن حضرت را مورد آزمایش قرار دهند.
امام صادق ـ علیه السلام ـ فرمود: سبب نزول سوره کهف این بود که قریش سه نفر را به قبیله نجران فرستادند تا از یهودیان آن دیار مسایلی را بیاموزند و با آن رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ را بیازمایند و آن سه نفر نضر بن حارث
تاریخچه
دروازه قرآن شیراز
آسمونی : دروازه قرآن
یکی از دروازه‌های به جای مانده از دوره‌های قدیم در شیراز است که امروزه به عنوان یکی از آثار تاریخی این شهر به حساب
می‌آید.
مکان دروازه قرآن شیراز


در قدیم شیراز دارای ۶ دروازه بوده‌است. هم‌اکنون در شیراز
دروازه‌ای به جز دروازه قرآن وجود ندارد اما مردم شیراز هنوز به محل دروازه‌های
قدیمی اشاره می‌کنند که عبارتند از: ‘دروازه قرآن، دروازه اصفهان، دروازه سعدی،
دروازه قصابخانه، دروازه کازرو
مراسم ظهر روز اربعین با نوای کربلایی مهدی رعنایی در هيئت حیدریون اصفهان برگزار شد .
 
صوت:
سنگین | اربعین اومد
سنگین | این دعای زائرای اربعینِ
شور | سلام آقا
زمینه | سلامُ علی زوارک فی یوم الاربعین
شور | ستون به ستون
شور | سوره ی کوثر امام حسین
شور | دل زدن به جاده ها
شور | ای شهزاده دختر دریا
شور | عرض سلام
شور | لشکر ارباب
سنگین | فی القرآن
شور | مسیری آخرش قشنگِ
 
تصویری:
شور | سلام آقا
زمینه | سلامُ علی زوارک فی یوم الاربعین
شور | ستون به ستون
شور | سور
مراسم ظهر روز اربعین با نوای کربلایی مهدی رعنایی در هيئت حیدریون اصفهان برگزار شد .
 
صوت:
سنگین | اربعین اومد
سنگین | این دعای زائرای اربعینِ
شور | سلام آقا
زمینه | سلامُ علی زوارک فی یوم الاربعین
شور | ستون به ستون
شور | سوره ی کوثر امام حسین
شور | دل زدن به جاده ها
شور | ای شهزاده دختر دریا
شور | عرض سلام
شور | لشکر ارباب
سنگین | فی القرآن
شور | مسیری آخرش قشنگِ
 
تصویری:
شور | سلام آقا
زمینه | سلامُ علی زوارک فی یوم الاربعین
شور | ستون به ستون
شور | سور
بسم الله الرحمن الرحیم
وَ یَدْعُ الْانسَانُ بالشَّرِّ دُعَاءَهُ بِالخَیرِ  وَ کاَنَ الْانسَانُ عجَولًا(إسراء/11)
ترجمه: و انسان [همان گونه که‏] خیر را فرا مى‏خواند، [پیشامد] بد را مى‏خواند و انسان همواره شتابزده است.
این آیه ادامه آیات قبل است و لذا در سیاق آن آیات باید معنی شود. همانطوری که در آیات قبل بیان گردید خداوند قرآن را برترین کتاب آسمانی و دین اسلام را برترین دین معرفی می کند و دلیل خود را چنین اظهار می دارد که قرآن به محکمترین امر
آیا دعایی و یا عملی برای جلوگیری از سقط در دوران بارداری وجود دارد؟
پاسخ:همانطور که می دانید قران واذکار ودعاها اثر تکوینی دارند وخواه ناخواه اثر روحی ومعنوی خود را بر انسان می گذارند .حال هرچقدر انسان شناخت و ومعرفتش بیشتر باشد طبیعتا اثر این امور بیشتر وبیشتر خواهد بود.البته خواندن بعضی دعاها ویا سوره های قران اثر خاصی دارد که در بعضی کتب به تاثیر انها هم به لحاظ جسمی وهم از لحاظ معنوی وروحی اشاراتی شده است.به عنوان مثال در کتبی که اثرات ا
به طور یقین یکی از مواقعی که هر یک از ما مسلمانان بیش از گذشته به خواندن دعاها پناه می بریم، در لحظه هایی است که با مشکلی رو به رو می شویم.
دعا برای شفای بیماران نیز از همان دعاهایی است که هر فرد در هنگام بیمار شدن خود یا عزیزانش برای خواندن آن ها اقدام می کند.
دعا برای شفای مریض
هر که بیمار باشد و این دعا را در آن بیماری چهل مرتبه بخواند، به امید خدا شفا پیدا کند:
در زبدة الدعوات روایت کرده است که رسول خدا (ص) به خانه حضرت فاطمه (س) آمد. امام حسن را
خدای متعال در ارتباط با نزدیک‌بودن به بندگان و استجابت دعای آنان خطاب
به پیامبر اسلام(ص) فرمود: وَ إِذا سَأَلَکَ عِبادِی عَنِّی فَإِنِّی
قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ»؛[1]و
هنگامى که بندگان من، از تو در باره من سؤال کنند، من نزدیکم، دعاى
دعاکننده را، هنگامى که مرا می‌خواند، پاسخ می‌دهم، پس باید دعوت مرا
بپذیرند، و به من ایمان بیاورند، تا راه یابند (و به مقصد برسند).
شأن نزول
در مورد علت نزول آیه فوق دو مطلب نقل شده است:
مراجع شیعه
 
7275 معرفی عالمان شیعه
 
آیة الله الـعظمی حاج سید ابوالقاسم خوئی
 
اقدامات: تعدادی از مراکزی که به دستور آیت‌الله سید ابوالقاسم خویی در جاهای گوناگون تاسیس شده و مورد استفاده مردم قرار می‌گیرند، عبارتند از: ۱ – مدینه العلم در قم. ۲ – مدرسه و کتابخانه آیت‌الله خویی در مشهد. ۳ – مجتمع امام زمان (ع) در اصفهان. ۴ – دارالعلم در اصفهان. ۵ – مرکز الامام الخویی الاسلامی در نیویورک. ۶ – مرکز الامام الخویی در سوانزی امریکا، ۷ – مسجد و مر
 
درصورتی‌که دشمن به کیان جامعه اسلامی اعم از کیان مادی یا غیرمادی حمله کند لازم است که با وی مقابله صورت گیرد، لذا خداوند دستور به حفظ آمادگی نظامی و حرکات انفرادی و گروهي به‌سوی دشمن داده است ازجمله می‌فرماید:
 یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا خُذُوا حِذْرَکُمْ فَانْفِرُوا ثُبَاتٍ أَوِ انْفِرُوا جَمِیعاً»؛ اى کسانى که ایمان آورده‏اید [در برابر دشمن] آماده باشید [=اسلحه خود را برگیرید] و گروه‌گروه [به جهاد] بیرون روید یا به‌طور جمعى ر
خداوند توّاب است:

إِلاَّ الَّذینَ
تابُوا وَ أَصْلَحُوا وَ بَیَّنُوا فَأُولئِکَ أَتُوبُ عَلَیْهِمْ وَ أَنَا التَّوَّابُ‏
الرَّحیمُ»1
مگر کسانى که توبه کردند،
و [خود را] اصلاح نمودند، و [حقیقت را] آشکار کردند، پس بر آنان خواهم بخشود؛ و من
توبه پذیر مهربانم.

 
توبه یعنی بازگشت؛ و خداوند
توّاب است، یعنی بسیار به‌سوی بنده‌اش بازمی‌گردد و او را می‌آمرزد.

"التَّوَّاب‏:
الله تعالى، یَتُوبُ‏ على عِبَادِهِ، و اللفظة من صیغ المبالغة، أی رجَّ
* بسم الله الرحمن الرحیم *
 
خدای سبحان فرمود: آنها که به حق هدایت می‌کنند دو قسمند:
الف . مهتدی بالغیربعضیها خودشان باید هدایت بشوند تا دیگران را هدایت بکنند.
ب . مهتدی بالذاتبعضیها بدون هدایت دیگری مهتدی بنفسند و بدون احتیاج به دیگران مردم را هدایت می‌کنند.
فرمود: هر دو به حق دعوت می‌کنند، منتها یکی باید مکتب برود و یاد بگیرد. دیگری به مکتب نرفته معلّم صدها مدرس است، کدامیک مقدم است؟ أفمن يهدي إلی الحق أحقّ أن یتّبع أمَّنْ لا یَهِدِّی الا أ
 
 
نکته قابل توجهي که باید به آن اهمیت داد این است که، با توجّه به این موضوع که امامت از جمله مسائل اعتقادی است، چرا در آیات قرآن به ویژه آیه تبلیغ» نام امیرالمومنین(علیه‌السلام) وارد نشده، بلکه تنها تعبیر اجمالی ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ» به چشم می‌خورد و می‌فرماید: یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا یَهْ
حماسه ی ، حماسه اقتصادی - قالب سال تولید ملی
قالب سال تولید ملی ، حمایت از کار و سرمایه ایرانی مخصوص بلاگفا ، طراحی شده . این وبلاگ را ایجاد نمودم تا بتوانم گامی کوچک در خصوص سال تولید ملی، حمایت از کار .
قالب وبلاگ تولید ملی مخصوص بلاگفا 
قالب_وبلاگ_تولید_ملی_مخصوص_بلاگفا. قالب وبلاگ حرفه ای تولید ملی مخصوص بلاگفا.  صفر و یک استعلام خلافی خودرو · مستر بلیط · همراه اول. دریافت لینک دانلود. لینک دانلود دانلود فایل. بلک میرور.
تولید | قالب
هرمنوتیک چیست
 
نویسنده
 
 
حضرت آیة الله العظمی جعفر سبحانی
مدظله العالی


فهرست مطالب
مفهوم شناسی هرمنوتیک. 2
هرمنوتیک روش شناسی. 3
تفسیر به رای یا پیش‏داوری 6
قرآن و تفسیر به باطن 7
تاویل در قرآن 10
تاویل در مقابل تنزیل 10
تاویل در مورد متشابه. 14
استوا بر عرش نمونه از متشابهات 15
1. استوا در قرآن و لغت. 16
2. معنی عرش در لغت و عرف 19
 

 

مفهوم شناسی هرمنوتیک

هرمنوتیک‏» واژه‏ای یونانی است و به معنی
هنر تفسیر» یا تفسیر متن‏» می‏باشد. گا
29. سورۀ قریش
شناسة سوره
این سوره به مناسبت کلمات آغاز سوره، "لایلاف القریش"، "القریش"، و "لایلاف" نامیده شده است.
سورۀ قریش به اتفاق اکثر دانشمندان تفسیر و علوم قرآنی مکی و بیست و نهمین سورۀ نازل شده پس از تین و پیش از قارعه بر پیامبر9 است. تمام جدول‌های ترتیب نزول این مطلب را تأیید می‌کنند.
سورۀ ایلاف در ترتیب مصحف رسمی با چهار آیه در جزء سی‌ام قرآن، ردیف صد و ششم، بعد از سورۀ فیل و قبل از سورة ماعون قرار دارد.
مقصود سوره
ترغیب اهالی مکه و مردم
امیر المومنین علیه السلام ادامه‌دهنده خط رسالت
سید بن طاووس و ابن شاذان قمی رضوان الله علیهما روایت کرده‌اند:
فیما نذكره من المائة حدیث وهو الثانی والثلاثون، فی تسمیة رسول الله صلى الله علیه وآله علیا علیه السلام أمیر المؤمنین وسید المسلمین وخیر الوصیین وأولى الناس بالنبیین وقائد الغر المحجلین. نذكره بلفظه: حدثنی محمد بن حماد بن بشیر عن محمد بن الحسین بن بن محمد بن جمهور قال: حدثنی أبی عن الحسین بن عبد الكریم عن إبراهيم بن میمون وعثمان ب
مؤسسه فرهنگی کتارا» در قطر، با صدور بیانیه‌ای از آغاز نام‌نویسی برای چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جایزه کتارا» خبر داد.  
به گزارش شریعت نیوز ؛ به نقل از  وبگاه رومه قطری العرب»، این مؤسسه فرهنگی در بیانیه خود اعلام کرد که نام‌نویسی چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جایزه کتارا، از ابتدای اکتبر ۲۰۱۹ (۹ مهرماه) آغاز شده و تا ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ میلادی (۱۱ بهمن) ادامه دارد. طبق بیانیه فوق، این دوره از مسابقات با شعار زینوا
سلام برعزیز مامان!چطوری؟
دلم کلی برات تنگ شده عزیزم .
منم خوبم الحمدلله مشغول کارهای خونه وحفظ قرآن و برنبراشهای دیگرم هستم.با برنامه‌ریزی خوب به همه کارهام می‌رسم. امروزصبح برای این که خوابم نبره تو خونه رفتم جامعه القرآن تا برنامه‌ریزی حفظ قرنم رواونجام می‌بدهم واگرشد با یکی از دوستام مباحثه کنم که به نظرم اصل اساسی حفظ قرآن بعدازتکرارمباحثه است.بریم سراغ خاطره امر به معروف امشب.
یکی دیگه ازدوستام درکانال واجب فراموش شده نوشته بود:
 
نامه‌ی امام هادی (ع)
شیخ صدوق، نامه‌ای از امام هادی (ع) به یکی از شیعیان بغداد روایت کرده است:

حَدَّثَنَا أَبِی رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ
اللَّهِ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عِیسَى بْنِ عُبَیْدٍ الْیَقْطِینِیُّ
قَالَ کَتَبَ عَلِیُّ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا ع إِلَى
بَعْضِ شِیعَتِهِ بِبَغْدَادَ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ عَصَمَنَا
اللَّهُ وَ إِیَّاکَ مِنَ الْفِتْنَة
قرآن کریم طی مدت چند سال بر پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و اله و سلّم ـ نازل شده است؟
نخستین کسی که قرآن را اعراب گذاری کرد چه کسی بود؟
چاپ قرآن برای نخستین بار در ایران در چه سالی انجام شد؟
زینت قرآن» چیست؟
اولین گردآورنده قرآن چه کسی بود؟
کدام کتاب به اخ القرآن» (برادر قرآن) معروف است؟
کدامیک از امامان معصوم ـ علیهم السلام ـ بود که خوش صداترین مردمان در قرائت قرآن بود؟
اولین کتاب تفسیر قرآن تألیف چه کسی بود؟
نخستین شخصی که علم تجوید قرآن را
حالا که سالگرد آیت الله هاشمی رفسنجانی است و بازار بازنوشت خاطرات و خطرات رونق دارد، می خواهم خاطره ای عجیب و غیرقابل باور مربوط به ایشان را اینجا بنویسم. اواسط اسفند نود و چهار، وقتی هاشمی آراء تهران را با اختلاف غیرقابل منازعه ای برده بود و آن لیستِ تَکرار توانسته بود آیت الله یزدی و آیت الله مصباح را از گردونه خارج کند، فضای عجیبی بر تهران حاکم بود. در اوج بود، خاتمی و هاشمی هم. لیستی را برای رهبری آینده بسته بودند، به زعم خودشان. ر
الف. معنای تسویل در قرآن
واژه تسویل» مصدر سول» به معناى جلوه دادن چیزى است که نفس آدمى بر آن حریص است، به گونه‌ای که زشتی‌هایش هم در نظر زیبا می‌شود.[1]
سَوَّلَتْ له نفسه کذا، زَیَّنَتْه له»؛[2]
نفس او فلان چیز را برایش تسویل نمود؛ یعنی آن‌را برایش زیبا جلوه داد.
التسویل‏: تحسین الشی‏ء و تزیینه و تحبیبه إلى الإنسان لیفعله أو یقوله»؛[3] تسویل؛ یعنی نیکو نمودن، تزیین و محبوب کردن چیزی برای انسان، تا آن کار را انجام دهد یا آن حرف را بگوید.
خواص آیه ۳۳ سوره یس + معنی کلمات آیه و تفسیر و شرح آیه,آیه ۳۳ سوره یس,مضمون آیه و ترجمه آیه ۳۳ یس,نکات ادبی و خبر آیه ۳۳ سوره یس,تفسیر و شرح آیه ۳۳ سوره یس,خواص آیه های سوره یس,آیه قرآنی برای برای دفع مریضی برص و جذام
جهت دفع برص و جذام به مشک و زعفران نوشته با خود دارد
مضمون آیه با ترجمه فارسی :
وَآیَةٌ لَهُمُ الْأَرْضُ الْمَیْتَةُ أَحْیَیْنَاهَا وَأَخْرَجْنَا مِنْهَا حَبًّا فَمِنْهُ یَأْکُلُونَ
و یک برهان برای آنان (بر این که ما مردگان را زند
فتنه‌های قبل از قیام حضرت مهدی عجل الله فرجه در کلام امیر المومنین علیه السلام
مرحوم شیخ محمد باقر محمودی می‌نویسد:
قال السید أبو طالب: حدثنا أبو العباس أحمد بن إبراهيم الحسنی قال: أخبرنا أبو العباس أحمد بن [محمد بن] سعید بن عقدة إجازة قال: حدثنا أحمد بن الحسن بن بزیع (ظ) عن القاسم بن إسحاق، عن عبد الله العبدی عن أبیه عن عبد الرحیم بن نصر البارقی عن زید بن علی عن أبیه عن جده علیهم السلام قال: قال: أمیر المؤمنین علی علیه السلام: إذا كان زعیم الق
قَلب» را قلب نامیده‌اند
به جهت دگرگونی‌ها و تغییر حالاتی بر آن عارض می‌شود.[1]

ولی
گاهي همین قلب در انجماد و تأثیرناپذیری به درجه‌‌ای می‌رسد که روی سنگ را سفید می‌کند!

مثل
قلوب بنی‌اسرائیل که در قساوت و عدم تسلیم درب برابر آیات و معجزات الهي به حدی
رسیدند که قرآن دربارۀ آن‌ها می‌فرماید:

 
ثُمَّ
قَسَتْ قُلُوبُکُمْ مِنْ بَعْدِ ذلِکَ فَهِیَ کَالْحِجارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً
وَ إِنَّ مِنَ الْحِجارَةِ لَما یَتَفَجَّرُ مِنْهُ الْأَ
حقیقت توسل
بخش دوم
 
فاعلیت طولی خداوند
<<توحید افعالی>> به این معناست که هيچ فعلی در جهان هستی بدون اراده و اذن خداوند محقق نمی‌شود بنابراین باید به تفاوت بین <فاعل مستقل >و< فاعل غیر مستقل >توجه دقیقی داشته باشیم .
مثال اول : خداوند در برخی آیات قرآن ضلالت و هدایت را به خودش نسبت می دهد و می فرماید:<< یضل را من یشا و يهدي من یشا >>[1]خدا هر کس را بخواهد و *شایسته بداند* گمراه می کند و هرکس را بخواهد و* لایق بداند* هدایت می کند اما د
حقیقت توسل
بخش دوم
 
فاعلیت طولی خداوند
<<توحید افعالی>> به این معناست که هيچ فعلی در جهان هستی بدون اراده و اذن خداوند محقق نمی‌شود بنابراین باید به تفاوت بین <فاعل مستقل >و< فاعل غیر مستقل >توجه دقیقی داشته باشیم .
مثال اول : خداوند در برخی آیات قرآن ضلالت و هدایت را به خودش نسبت می دهد و می فرماید:<< یضل را من یشا و يهدي من یشا >>[1]خدا هر کس را بخواهد و *شایسته بداند* گمراه می کند و هرکس را بخواهد و* لایق بداند* هدایت می کند اما د
کلمات الامام روح الله ال الخمینی حول المسیح علیه السلام
المسیح علیه السلام وأمّه فی القرآن الکریم
تحمیل کتاب:عیسى المسیح فی الأحادیث المشترکة بین السنة والشیعة
ملخص بحث المهدی والمسیح الخصائص والهدف المشترک
رأیهم ورأی المسلمین فی صلب المسیح (علیه السلام)
کم سنة بین عیسى(علیه السلام) 
مواعظ عیسى المسیح علیه السلام فی الانجیل وغیره
أین هي الحقیقة؟أین ولد المسیح(ع)؟فی بیت لحم کما تعتقد المسیحیة أم فی کربلاء .
نزول عیسى (علیه السلام) ب
گزارش همایش شیرخوارگان حسینی ۹۸ شهرستان نجف آباد
السلام علی الرضیع الصغیر
الحمدالله رب العالمین همایش شیرخوارگان حسینی ۹۸ روز جمعه ۱۵ شهریور ماه، مصادف با اولین جمعه ی ماه محرم با حضور پرشور و حداکثری مردم شریف شهرستان نجف آباد و علی الخصوص مادران و شیرخوارگان شان همراه بود. مادرانی که با شور و شعور حسینی در مجلس حاضر شده و با هدف نذر کردن فرزندشان برای یاری قیام امام زمان (عج)، دست توسل به مادر شش ماهه ی کربلا حضرت رباب (س) می زنند تا ایشان
پوشیدنی ها
قرآن کریم لباس و پوشش را از موهبت های الهي نسبت به بندگان می داند که از جانب خداوند برای بشر قرار داده شده است (1) و برای لباس دو کار کرد عمده بیان می دارد ؛ یکی پوششی که اندام انسان را می پوشاند و دیگر ، جنبه ی زینت بخشی لباس برای انسان است (2) البته باید توجه داشت ، که لباس هر چند به عنوان پوشش و زینت برای انسان مطرح است اما در عین حال ، لباس درحفظِ سلامت مادی و معنوی آدمی نیز مؤثر می باشد .
در بخش سلامت مادیِ لباس ، جنس والیافی که تشکیل
 
به سوی خوبی ها
اعمالی را که انسان انجام می دهد به یک اعتبار می توان به اعمالی که سبب ساز خوبی های دیگر است و به اعمالی که موجب بدی ها و زشتی ها  دیگر است تقسیم نمود ، مثلاً صداقت در زندگی ، انسان را به سوی اخلاص و وفا داری  راهنمایی نموده و دروغ گویی ممکن است پای انسان را به سوی ریا کاری وخیانت ونفاق باز نماید ، به تعبیر دیگر وقتی انسان در لبه ی پرتگاه حرکت کند امکان لغزش او و افتادن در قعر درّه وجود دارد  وکسیکه در مسیر مستقیم و هموار حرکت می
 
به سوی خوبی ها
اعمالی را که انسان انجام می دهد به یک اعتبار می توان به اعمالی که سبب ساز خوبی های دیگر است و به اعمالی که سبب آفرین بدی ها و زشتی ها  دیگر است تقسیم نمود ، مثلاً صداقت در زندگی ، انسان را به سوی اخلاص و وفا داری  راهنمایی نموده و دروغ گویی ممکن است پای انسان را به سوی ریا کاری وخیانت ونفاق باز نماید ، به تعبیر دیگر وقتی انسان در لبه ی پرتگاه حرکت کند امکان لغزش او و افتادن در قعر درّه وجود دارد  وکسیکه در مسیر مستقیم و هموار حرک
درس شماره: ۲۴عنوان: ثبت دیون

"یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا تَدَایَنْتُمْ بِدَیْنٍ إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى فَاکْتُبُوهُ وَلْیَکْتُبْ بَیْنَکُمْ کَاتِبٌ بِالْعَدْلِ وَلَا یَأْبَ کَاتِبٌ أَنْ یَکْتُبَ کَمَا عَلَّمَهُ اللَّهُ فَلْیَکْتُبْ وَلْیُمْلِلِ الَّذِی عَلَیْهِ الْحَقُّ وَلْیَتَّقِ اللَّهَ رَبَّهُ وَلَا یَبْخَسْ مِنْهُ شَیْئًا فَإِنْ کَانَ الَّذِی عَلَیْهِ الْحَقُّ سَفِیهًا أَوْ ضَعِیفًا أَوْ لَا یَسْتَطِیعُ أَنْ ی
 جزوه آشنایی با علوم حدیث علی نصیری
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
دانلود نمونه سوال حدیث شناسی - بانک سوالات و جزوات حوزه های .https://bankejozavatehoze.kowsarblog.ir › دانلود-نمونه-سوال-حدیث-شناسیدانلود نمونه سوال حدیث شناسی شامل 8فایل برای دانلود روی عبارت زیر کلیک کنید. حدیث شناسی pdf.علوم قرآن - دانشنامه‌ی اسلامیwiki.ahlolbait.com › علوم_قرآن۱ معنای لغوی علوم قرآنی; ۲ تفاوت علوم قرآنی با معارف قرآنی; ۳ مباحث علوم قرآنی . ۴ ضرورت علوم قرآن; ۵ تاریخچه علوم قرآنى; ۶ ر
درس شماره: ۵۵عنوان: قرآن، راه جلب رضایت الهي

" یَهْدِی بِهِ اللَّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوَانَهُ سُبُلَ السَّلَامِ وَیُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِهِ وَیَهْدِیهِمْ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ"سوره مائده، آیه ۱۶
خداوند، به برکت آن [قرآن]، کسانی را که از خشنودی او پیروی کنند، به راه های سلامت هدایت می کند و از تاریکی‌ها –به فرمان خود- به سوی روشنایی می برد و آنها را به راه راست رهبری می کند.
مقدمهآیات متعددی از قرآن مج
جلسه قرآن هفتگی شنبه بیست و سوم آذرماه نود وهشت درمنزل علی حسنی فرزند مرحوم رجبعلی حسنی برگزار گردید
درابتدای جلسه تعدادی از حاضرین حمد وسوره خود را خواندند تا حجت الاسلام جعفری مشکلات قرائت حمد وسوره ی آنها را برطرف نماید و پس از آن حجت الاسلام جعفری درخصوص آداب عیادت از بیمار نکاتی را بیان نمود و درادامه  درخصوص شأن نزول سوره حمد و خصوصیات خواندن سوره حمد مطالبی رابیان نمود ایشان با توجه به احادیثی از معصومین علیهم السلام بیان نمودند :
فضه خادمه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیهما
نقل است از شیخ عبدالله مبارک که گفت وقتی به مکه معظمه می رفتم وقت نماز صبح از راه بیرون شدم تا به امر حق مشغول شوم از طرفی صدای ناله بگوشم رسید، پیش رفتم زنی را دیدم چادری از پشم بر سر کشیده گوش دادم که چه می گوید: این آیه را می خواند امن یجیب المضطر اذا دعاه» من بگوشه رفتم و نماز گذاردم پس پیش رفتم و گفتم السلام علیک ـ از آیه قرآن جواب داد سلام علیکم طبتم فادخلوها خالدین ـ سلام علیکم کتب ربکم علی نفس
غفلتی
که در این دنیا بر انسان عارض می‌شود، مانع از این می‌شود که نسبت به عمق مصیبت
فرصت‌هایی که از دست می‌دهد و گناهانی که مرتکب می‌شود واقف شود.

ولی در
روز قیامت پرده‌ها از مقابل چشم کنار می‌رود و انسان با چشم واقع‌بینش باطن اعمالی
که مرتکب شده را خواهد دید.

اینجاست
که از عمق جان، حسرت می‌خورد که چرا این گناهان آخرت‌سوز را مرتکب شده است! تأسف
می‌خورد که چرا خدا را اطاعت نکرد و عبادات او را ضایع کرد! و افسوس می‌خورد که
چرا اموالی که خدا
دانشمندان مسلمان در تعریف معجزه» گفته‏اند:[1]
"معجزه، امر خارق عادتى است که مقرون به تحدى باشد و از طرفى با ادعا مطابقت داشته باشد".
اعجاز و قانون علیت
خوارق عادت، رویدادهایى هستند که بر خلاف
عادت امور و اشیا و عمل کرد معهود قوانین طبیعى مى‏باشند. این که گفته شد:
معجزه خارق عادت است، نه بدین معنا است که معجزه، استثنایى است از قانون
علیت[2]. معجزه، نفى علل نیست؛ چون قانون علیت هم مورد پذیرش برهان است و
هم قرآن. قانون علیت[3] و خوارق عادت، هر دو
چهل مثل از قرآن کریم
پیشگفتار
. وَ تِلکَ الأمثالُ نَضرِبُها لِلنّاسِ لَعَلَّهُم یَتَفَکَّرُونَ ( / ٢١)اینها مثالهایى است که براى مردم مى زنیم، شاید در آن بیندیشند!».کتاب حاضر شامل چهل مثل» از مثل هاى تعلیمى و تربیتى قرآن مجید، در موضوعهاى مختلف، عقیدتى، اخلاقى، تاریخى، ى و اجتماعى است که به ترتیب از سوره بقره» تا سوره تحریم» به شیوه نوینى استخراج شده است؛ نخست پس از ذکر عنوان هر مثل در آغاز صفحه، متن آیه (یا آیات) مورد مثل، همرا
چهل مثل از قرآن کریم
پیشگفتار
. وَ تِلکَ الأمثالُ نَضرِبُها لِلنّاسِ لَعَلَّهُم یَتَفَکَّرُونَ ( / ٢١)اینها مثالهایى است که براى مردم مى زنیم، شاید در آن بیندیشند!».کتاب حاضر شامل چهل مثل» از مثل هاى تعلیمى و تربیتى قرآن مجید، در موضوعهاى مختلف، عقیدتى، اخلاقى، تاریخى، ى و اجتماعى است که به ترتیب از سوره بقره» تا سوره تحریم» به شیوه نوینى استخراج شده است؛ نخست پس از ذکر عنوان هر مثل در آغاز صفحه، متن آیه (یا آیات) مورد مثل، همرا
نسخ از دیدگاه شیخ طوسی


مقاله 11، دوره 13، 49-50، تابستان 1386، صفحه 298-333  اصل مقاله (250 K)

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسنده

علی اصغر ی

کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث

چکیده

یکی از مباحث جدی و اساسی علوم قرآنی بحث نسخ در قرآن است. اهمیت این بحث را از روایات ائمه (ع) که در این باره رسیده می توان فهمید.این مقاله، نسخ در قرآن را از دیدگاه شیخ طوسی (ره) با استفاده از دو کتاب التبیان فی تفسیر القرآن» و العده فی اصول الفقه» ایشان مورد بررسی قرار داده
استحیاء از حیاء و شرم است و حیاء از صفات حمیده و اخلاق پسندیده است و اخبار در فضیلت آن بسیار است:از حضرت صادق علیه السّلام روایت شده که فرمود 
الْحَیَاءُ مِنَ الْإِیمَانِ، وَ الْإِیمَانُ فِی الْجَنَّة»
 (حیاء از ایمان و ایمان در بهشت است)
الْحَیَاءُ وَ الْعَفَافُ‏ وَ الْعِیُّ  مِنَ الْإِیمَانِ.»
 (حیاء و پاکدامنى و خوددارى از سخنى که نمیداند، از ایمان است) و نیز فرمود
الْحَیَاءُ وَ الْإِیمَانُ‏ مَقْرُونَانِ‏ فِی قَرَنٍ فَإِذَا ذَه
درس شماره: ۵۶عنوان: شرط قبولی اعمال

" وَاتْلُ عَلَیْهِمْ نَبَأَ ابْنَیْ آدَمَ بِالْحَقِّ إِذْ قَرَّبَا قُرْبَانًا فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِمَا وَلَمْ یُتَقَبَّلْ مِنَ الْآخَرِ قَالَ لَأَقْتُلَنَّکَ قَالَ إِنَّمَا یَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِینَ"سوره مائده، آیه ۲۷
[ای پیامبر!] داستان دو پسر آدم را به حق بر مردم بازخوان؛ آنگاه که آن دو قربانی پیش آوردند؛ پس، یکی از [هابیل] قبول نگشت. [قابیل] گفت: "حتما تو را خواهم کشت". [هابیل] گفت: "
خداوند
در قرآن کریم، احوال بنی‌اسرائیل را این‌چنین بیان می‌کند:

وَ
قالُوا قُلُوبُنا غُلْفٌ بَلْ لَعَنَهُمُ اللَّهُ بِکُفْرِهِمْ فَقَلِیلًا ما
یُؤْمِنُونَ‏»[1]

آن‌ها
(به پیامبران) گفتند: دل‌های ما در غلاف است (و ما از گفته‏ هاى شما چیزى
نمى ‏فهمیم. چنین نیست)، بلکه خداوند به سبب کفرشان آنان را از رحمت خود دور ساخته
(و به همین دلیل چیزى درک نمى ‏کنند). پس اندکى ایمان مى ‏آورند.


 

بر
طبق این آیه، یکی از بهانه‌های بنی‌اسرائیل دربارۀ عد
قال الله تبارک وتعالی فی القرآن الکریم :فمن حاجک فیه من بعدماجاءک من العلم فقل تعالوا ندع ابناءنا وابناءکم ونساءنا ونساءکم وانفسنا وانفسکم ثم نبتهل فنجعل لعنه الله علی الکاذبین -آیه 61 سوره آل عمران
هرگاه بعدازعلم ودانشی که (درباره مسیح ) به تورسیده ،(باز) کسانی باتوبه محاجه وستیزبرخیزند،به آنها بگو:بیاییدمافرزندان خودرادعوت کنیم ،شماهم فرزندان خودرا،مان خویش رادعوت نماییم ،شماهم ن خودرا،مااز ازنفوس خود دعوت کنیم ،شما هم ازنفوس
در ابتدای سورۀ بقره، قرآن کریم چنین توصیف شده است:

ذلِکَ الْکِتابُ لا رَیْبَ فِیهِ» (آن کتاب با عظمتى است که شک در آن راه ندارد).


 

سؤال: مراد از لا رَیْبَ فِیهِ» چیست؟ به عبارت دیگر چه
شکی در قرآن راه ندارد؟

جواب:
شکی در صحت قرآن و اینکه این کتاب از جانب پروردگار است
وجود ندارد؛ همچنین در اینکه قرآن معجزه است شکی نیست.[1]

بنابراین از آنجا که متعلقی برای شک ذکر نشده است معلوم
میشود که مراد از نفی شک از قرآن، نفی هر گونه شک و تردید از این کتاب
عکس آقای خامنه ای

تبلیغات

آخرین مطالب